Angst er en følelse!

Til dig som læser min blog, ved du at jeg har tit skrevet at, jeg har angst og jeg arbejder med det dagligt. Men hvad er Angst og hvorfor får vi den?

Det har jeg forsøgt at beskrive i dette indlæg hvad angst er. Det har jeg ud fra de mange oplysninger jeg har modtaget igennem tiden med min bearbejdelse af angst.

Har du brug for redskaber til angst anfald, kan du læse om det her i mit ældre indlæg om Redskaber ved angst anfald.

Angst er en følelse på højde med andre følelser som vrede, sorg og glæde, men angst er den følelse, vi mennesker har allersværest at håndtere. Selvfølgelig fordi den føles rigtig ubehagelig, men også fordi den udløser en følelse af, at du mister kontrol over dig selv og derved risikerer at gå i panik.

Når angst bliver til et problem, er det fordi, angsten har hobet sig igennem længere tid. Angst, der ikke bliver udtrykt, hober sig op og ophobet angst, kan ende ud i angst og panikanfald, så du til sidst ikke tør gå udenfor en dør. Med andre ord, når angst bliver et problem, har du lagt låg på angsten i lang tid. Du har lært at håndtere angst, ved at lukke af overfor den, når den dukker op. Eller ved at tage dig sammen og gå videre. Eller ved at bilde dig selv ind, at der ikke er noget galt, og at det nok skal gå. Eller ved at tro, at du er svag, hvis du viser, at du er bange.

Når angst bliver et problem, er det fordi, du lægger låg på den.

Når du lider af angst, skal du ikke have piller. Du skal beroliges. Det kan godt være, at du tænker, at du bare skal tage dig sammen, men så er det, at du risikerer at angsten vokser, fordi den undertrykkes. Hvis du for tit har sat dig selv i situationer, hvor du bliver nervøs og usikker, ved at fortælle dig selv, at det nok skal gå, undertrykker du din angst.

Det kan både være bevidst og ubevidst, at du gentagne gange kommer i situationer, der trigger din angst.

Der er 2 former for angst.

Angst, der pludselig udløses fra det ene øjeblik til det andet, som for eksempel ved overfald, ulykker, når du får at vide, at du er alvorligt syg og i krig.

Angst, der bliver undertrykt over længere tid. Det kan starte med at du går rundt og er nervøs over noget,

  • har for store udfordringer,
  • for meget arbejde,
  • ikke føler dig god nok,
  • føler dig usikker,
  • har dårligt selvværd,
  • du er blevet mobbet,
  • du er blevet udsat for manipulation fra andre mennesker,
  • du har været ude for meget stress i din barndom,
  • eller du har skulle påtage dig for meget ansvar i din barndom.
  • du påtager dig for meget ansvar for andre.
  • du har svært ved at bede andre om hjælp

Symptomer på angst:

  • åndenød
  • trykken i brystet
  • stik i brystet
  • hjertebanken
  • rysten
  • konstant indre uro
  • anspændthed i nakke og skuldre og ryg
  • rygsmerter
  • andre uforklarlige smerter
  • brug for kontrol
  • manglende selvværd
  • overvægt
  • udmattelse

Jeg har ikke selv oplevet alle disse symptomer, men måske har du eller endnu vigtigere at, du har oplevet dem og ikke vidst hvad det var.

Når du oplever angst, er det fordi din krop er bange. Angst er din krop, der kommunikerer til dig og fortæller dig, at den er bange. Der er noget, der gør den utryg, den vil gerne have, at du hjælper den til, at den kan blive tryg igen. Grunden til at angst hober sig op er, at du overhører din krops signaler og presser dig selv til gøre noget, din krop er bange for.

Når din krop er bange, har den brug for at blive beroliget, trøstet og behandlet med omsorg og kærlighed.

Du overhører kroppens signaler.

Det kan godt være at angsten er udløst af for meget arbejde, men hvis du overhører det i længere tid, overbelaster du kroppen og hjerne, og så bliver din krop bange, fordi den oplever, at du ikke passer på den. Hvis du så bliver ved med at presse dig selv, kan det ende med at du bliver så bange, at du ikke kan gå udenfor en dør eller du begynder at få panikanfald, når du færdes udenfor dit hjem.

Når du først har fået udløst vedvarende angst, er dit alarmsystem i konstant beredskab. Dvs. du er konstant stresset, hvilket overbelaster hele dit system, med risiko for varige skader. Et konstant aktiveret alarmsystem/nervesystem, bliver nu til dit primære problem på den måde, at lige meget hvor meget du lærer at håndtere din angst, bliver den meget nemt trigget, når du udsættes for selv det mindste pres.

Helt kort fortalt, din angst udløser stress, og stressen trigger hele tiden din angst.

Du har ikke brug for piller.

Når kroppen er bange, har den ikke brug for piller. Den har brug for at blive beroliget og trøstet.

Jeg håber at du fik lidt mere info omkring hvad angst er og måske også grunden til at vi er så mange der får angst. Jeg har selv lært mange gode øvelser for angst og angst anfald. Men som med en kronisk sygdom, skal jeg forstå hvorfor jeg reagerer og acceptere det – før det bliver bedre!

Med ønsket om en dejlig dag fra mig til dig og du er mere end velkommen til at kommentere, dele eller like, det jeg lavet -og tak fordi at, du læser med!

kys-hilsen-livet-med-gigt

Følg mig på

 INSTAGRAMFACEBOOK

Follow my blog with Bloglovin

Tak for din kommentar

Start typing and press Enter to search

0

Din varekurv