Den lille forskel

Sæsonen for forkølelse og jeg elsker det.

Jamen, da er da ingen der elsker sæsonen for snotnæse, feber og skidtmads – men det gør jeg og hvorfor gør jeg så det. Det er meget enkelt og jeg bruger det faktisk også af og til i mine foredrag og andre situationer, hvor jeg skal forklare noget til raske personer.

Raske personer har det svært ved, at finde ud af, hvad forskellen er, når de er syge og hvad det er når en kronisk syg, er syg. Derfor elsker jeg forkølelsessæsonen. For når den er i højsæde, så får man de søde kommentarer om, at det er så hårdt at være syg og hvis jeg bare vidste hvordan det har været, at ligge 24/7 med snottet ud af næsen og feberen banker derudaf.

Jeg kan kun smile ved disse søde kommentarer, men jeg er også helt sikker på at i nuet, når jeg fortæller dem, at det er min hverdag er der respekt over hvordan jeg takler en hverdag med kroniske smerter.

tegning af sprøjte + mennesker-livet-med-gigtSæson for akutte sygdomme.

Når disse perioder kommer, og det gør de jo hvert år, så kaldes det akutte sygdomme og de kommer ofte pludselig og kan nemt diagnosticeres af en læge.  Efter diagnosen er der et behandlingsforløb, der skal følges, og en periode med op og ned turer.  Disse sygdomme følger normalt et korte forløb og man er tit hurtig tilbage på rette kurs mod en “normal” hverdag med normalt sundhed.

Kroniske syge er på den anden side er ikke så let diagnosticeret og behandlet. En kronisk sygdom kommer ofte langsomt og fortsætter med at udvikle sig langsomt. Kroniske sygdomme har ofte flere årsager, med meget forskellige faktorer, der bidrager til ens kronisk diagnose og det kan derfor være svært at finde en effektiv behandling.

Optimal behandling

Når raske personer bliver akut syg, er de vant til at blive rask med en optimal behandling, så som forkølelsen, influenzaen og en tandpine. Optimal behandling er imidlertid ikke en karakteristisk måde for kronisk syge.

Ved kronisk sygdom er der symptomer, der skyldes selve sygdommen, såsom smerte og træthed og der er også symptomer, som er forårsages af andre symptomer. Det kan føre til stress og depression, især hvis smerten ikke lindres gennem behandling.

Hvad kan du selv gøre!

Jeg kan faktisk gøre meget selv, for at få det bedre. Jeg har brugt forskellige afslapningsteknikker, fysisk aktivitet, positiv tænkning og sund kost.

Så meget som jeg gerne vil, kontrollerer jeg ikke mit helbredstilstand. Ja, jeg bliver også frustreret og ked af det til tider, at jeg ikke har et godt helbred, men i stedet for at lade disse følelser overtage mit liv, vil jeg bruge dem til at vække medfølelse for mig selv.

Positiv tankegang.

Jeg forsøger mig med positive tænkning og selv om det har været en læring for mig, har jeg alligevel forsøgt mig daglig, men eksempler som disse:

Opgive:“Da jeg ikke kunne deltage fuldt ud i dag, var det ikke værd at blive involveret overhovedet.” – Gøre det: “Det var sjovt, mens jeg kunne deltage, men nu skal jeg holde eller hjem.”

Opgive:“Jeg kan ikke gøre de ting, jeg elskede at gøre, før mit helbred tog en dårlig drejning. Der er ikke noget tilbage for mig at nyde i livet. Jeg er ubrugelig, belastning og en dårlig person.” – Gøre det: “Jeg ville ønske, at jeg kunne engagere mig i de aktiviteter, jeg plejede at elske, men jeg kan ikke mere. Tænk derfor uden for boksen og prøve nogle nye ting, der ikke vil forværre dine symptomer.

Svær proces.

Det er svært, at ændre på en gang. Disse små fif til, hvordan man kan gøre noget selv, er ret effektive og giver en positiv indgang til tingene fra star af. Der er ingen grund til at hoppe til den konklusion, at kronisk sygdom (som indeholder kroniske smerter) har ødelagt ens liv. Et godt liv kan tage mange former.

Fokusere på det gode.

Det er også en lille fortælling til “raske personer” om hvad forskellen er mellem deres korte sygdom og en kronisk syg. Jeg har selv været denne opgivende person mange gange siden jeg blev kronisk syg.

Jeg har lært at jeg får det dårlig ved, at fokusere på, hvad jeg ikke kan gøre. Men hvis jeg i stedet fokuserer på, hvad jeg kan gøre, føler jeg mig bedre tilpas og mine minder vil også være derefter – gode, trods følgesvenden.

LAD være med at høre på din egen indre kritiker, den kan tavses og vide at du ikke behøver at lytte til den. Hvis du fokusere på nye ting i hovedet, kan du måske minimere den og få en masse godt ud af livet med smerter. Men det starter hos dig selv!

Med ønsket om en skøn dag fra mig til dig og husk du er mere end velkommen til at kommentere, dele eller like, det jeg lavet -og tak fordi at, du læser med!

Hilsen-blog-livet-med-gigt-lisbeth

 

 

 

 

Følg mig på

Instagram Facebook – Bloglovin

 

 

Tak for din kommentar

Start typing and press Enter to search

0

Din varekurv