Ensomhed 

Dette blogindlæg er til dig, der går rundt med følelsen af ensomhed, og har brug for lidt mere informationen til at, håndtere din ensomhed om ikke andet, hvor du kan finde oplysninger omkring ensomheds muligheder. 

Ensomhed i corona krisen - Lisbeth Snede - Livet med gigt

I den seneste tid og i forbindelse med den store isolation har det for mange af os kronisk syge, haft konsekvenser og ensomheden har eskaleret under COVID-19 landet over. Fysisk, psykisk eller socialt udfordringer viser at mange føler sig meget alene og det er selv om vi tit sjældent føler os ensomme. 

Det ændret COVID-19, da den begrænset både børn, unge og voksne i hverdagen og haft stor påvirkning på den nye dagligdag som Corona krisen har tilført og stadig gør.  

”Vi har smerter og vi er begrænset. Vi bliver lynhurtig udtrættet i kroppen og kognitivt.”

Det er fakta og livsvilkår for kronisk syge. Men det er svært, når man føler sig ensom. Det at være ensom kan have negative konsekvenser for ens livskvalitet og derved påvirke helbredet. Jeg har i den sidste tid lavet en lille undersøgelse om det. For hvad vil det egentlig sige at være ensom?

Hvad ændret sig fra at, føle sig alene til at være ensom? 

Man kan betegne ensomhed som en ubehagelige og smertefulde følelse af isolation. En isolation der opstår når ens sociale kontakt med andre er mangelfulde, eller når den kontakt, man har, føles upersonlige og utilstrækkelige.

Altså ensomhed betyder ikke at man ikke har social omgang med andre. Det kommer der hvor man føler at andre ikke forstår en og/eller man ikke passer ind. Så bliver den sociale omgang upersonlig og følelsen af ensomhed trods man er omgivet af andre vil komme. Derfor kan du godt føle dig ensom, selv om du til daglig er omgivet af en masse mennesker.  

Årsagen til ens ensomhed kan være af forskellige baggrunde. Det kan opstå ved store forandringer i livet, så som en kronisk sygdom, der stresser følelsesmæssigt. Også mobning eller at skulle leve op til høje krav og forventninger om at være perfekt. 

Den kan jeg sidste del kan jeg helt sikker nikke genkendelse til i ”min kroniske verden”, hvor der hersker en perfekthedskultur, hvor mange der udad til skal fremstå perfekt som kronisk syg – vise det dårlige og langt fra det gode om livet som syg på fx på de sociale medier. 

”Klumpen i maven vokser, men forsøger alligevel at være med og gøre det endnu mere perfekt.”

Jeg tror vi er mange der har den ind imellem og er sikker på, at nogle har den hele tiden. Det er forskelligt hvordan man reagerer på ensomheden, men der er ingen tvivl om at det er en forfærdelig følelse at gå rundt med, ubehagelig og hvis den er længerevarende kan den føre til angst og depression viser forskning. Ensomhed er i dag et stort samfundsproblem i Danmark

Jeg er heldig i min hverdag, for jeg har gode veninder jeg kan tale med om det. Men for andre kan det være svært og derfor har jeg lavet små konkret råd til dig om hvad du måske kan gøre for, at lindre din ensomhed.

1. Meld dig ind i et fitnesscenter 
2. Meld dig ind i en bogklub 
3. Find webinar og/eller kursus med emner der interesse dig
Nogle gange er det nemmere at skabe kontakt til andre, hvis venskab ikke er det primære mål.
4. Find en hobby, der kan give dig ro, så som at strikke, hækle… 
5. Arbejde med at forblive i et positiv sind
– mindseet kan gøre en stor forskel for din krops velbefindehed. 
6. Få et kæledyr 
– det giver selvskab, og jeg kan kun varmt anbefale det.  
7. Frivilligt arbejde 
– det gavner dig og andre

Ung terapi har lavet en guide om ensomhed for unge, men jeg syntes den giver super god mening for alle aldersgrupper. Derfor helt sikkert værd for dig at læse. Der anvendes tre grundlæggende strategier til at håndtere ensomheden som udgangspunkt. 

Læs her: https://ungterapi.dk/ensomhed/

Du har også muligheden for, at aktiv gøre noget selv via virtuelle netværk, hvor andre mødes i den virkelige verden – ex

ensom-nejtak.dk
livsnettet.dk
boblberg.dk
familievenner.dk
danmarkspisersammen.dk

Det er alle gratis portaler, hvor du kan søge nye veninder, en reservefamilie, rejsefæller, nogle at dele din interesse med, eller du kan finde sociale arrangementer i dit område.

Folkebevægelsen mod Ensomhed https://modensomhed.dk arrangerer to gange om året ”Danmark Spiser Sammen”, som er fællesspisninger landet over. 

Jeg håber du kunne bruge informationen jeg har skrevet om og måske kan det få dig motiveret til, at gøre noget godt for dig selv.

Med ønsket om en skøn dag fra mig til dig og husk du er mere end velkommen til at kommentere, dele eller like, det jeg lavet.

Men aldrig et krav.
-og tak fordi at du læser med!

Hilsen-blog-livet-med-gigt-lisbeth

Læs også indlægget om Ensomhed, alene og til tider også i tosom.

Tak for din kommentar, jeg er altid glad for kommentar