Lagengymnastik, TV kiggeri –og hvorfor du ikke kan sove!

Hvad gør du, når natten bliver forvandlet til et smerteunivers, og søvnen bliver sekundert? 

Kan man tage fat næste dag, og være på, frisk og klar til nye udfordringer? 

Ja, og Nej!

Selvfølgelig vil ens hverdag altid blive påvirket af den manglende søvn, og kroppen reagere også på smerter. Men hvad gør man så? 

Jeg har i mange, mange år ikke sovet en hel nat igennem. Jeg ville ønske jeg kunne skrive, at det sker med mellemrum, men desværre er det en af de ting, ved min sygdom. En træthed, der ikke kan soves fra og en fuld søvn, der næsten altid kommer helt i de rigtige faser af søvnmønster. 

Når jeg vågner om morgen, er det med stive led, smerter i bækkenet, hofter og i lænden. Og det er på de almindelige dage, andre dage har jeg og så ondt i skulder, fodled og mine hænder. Det er cyklus ved leddegigt, jeg tænker du også har dine udfordringer selv med din egen sygdom. 

Hvad gør jeg så for, at bevare roen, sindet og mest af alt humøret. 

Skab hygge og lad de små lysstråler gøre, at du får ro og ingen frygt.

De råd jeg selv bruger og fundet frem til virker på mig igennem mange års forsøg med utallige metoder er; natten er NAT! Derfor skal der også ageres som nat. Ingen skarp lys, lyd eller andre gøremål, som hører sig dagen til. Kroppen er unik på mange måder, og den husker. Hvis du gør natten til dag og giver efter ved, at se en film, ordne vasketøjet, ting som har dagens gøremål til, så husker det. Og når du næste gang har smerter om natten, så får du bedre ved, at gøre de ting du har gjort før for bedring. 

Min flugtplan, når jeg have det skidt var frisk luft. Jeg bliv helt desperat over, at være indelukket når jeg fik det meget eller ultra dårligt. Jeg skulle ud og have luft. Gå en tur, sidde ude (ikke godt i det kolde vejr), alt bare for, at komme ud af de fire indelukkede vægge. Bare ud! Men det kan jeg jo ikke om natten, eller det kan jeg godt. Bare utrolig upraktisk og til tider også ret så koldt, så hvordan taklet jeg det? 

Jeg arbejde hårdt med det psykiske dagligt. Det er en kamp, at ændre noget, når man har det skidt, og får det ubehageligt og nærmest kvælende dårligt af, at gøre det som kroppen ikke vil. Jeg vil lyve og sige det var og stadig er nemt. Det kræver virkelig et stykke arbejde. Men det kan lade sig gøre! Første skridt er at sige til sig selv, at man ikke dør af det (selv om det føles sådan ☺️). Det er utrolig, hvad du kan gøre med din psyke. 

Hvordan forbliver natten til NAT! 

Jeg vågner hver evig eneste nat med smerter, så jeg ved hvad jeg taler om og hvilke arbejder der er i, at ændre ens metoder. Derfor skal du som det første, finde en rutine til dig selv, og som fungere for dig selv! Det er det vigtigste! 

Jeg har fuldt mange råd. Nedestående råd, er dem jeg et års afprøvning fundet ud af virker på sigt. For det første når jeg vågner, så tænder jeg ingen lys. Når et lys bliver tændt, så vågner din krop op kunstigt og den har brug for mørke. Forskere i de seneste par år har fundet ud af, at det blåt lys fra tablet, tv, og mobiltelefoner laver forstyrrelser i det hormon, som gør vi bliver søvnige. Det øger vores søvnunderskud, der til sidst giver og yderlige konsekvenser for vores helbred.  Så lad din mobil / TV / tablet ligge – det giver ingen bedring for smerterne i kroppen.  

måne, om natten, indlæg om søvn, lisbethsnede.dk
Lad natten forblive i det mørke

Lyskæder og led-lys

Jeg har flere lyskæder hængende i huset og led-lys stående rund omkring. Hvis jeg skal lave øvelser eller på toilet, så er det det som jeg tænder. Intet mere kraftigere, det forstyrrer øjnene.

For mig er det stivhed, uro og kramper der udgiver sig i en skarp smerte, og det gør at jeg vågner i ren smerte univers. Jeg vælger ikke, at kalde det et smertehelvede, for det er for negativt og gør, at kroppen forholder sig negativet til smerter. Og smerterne skal jeg leve i dagligdagen, derfor skal jeg også ”snakke” med dem på en positiv måde.  

Jeg tænder mit led-lys og laver min øvelser eller trækker ud. Det betyder nemlig for min krop, at blodet bliver cirkuleret og med til, at lindre kroppen. De øvelser jeg laver bl.a. jeg strækker ryggen, sætter mig i en skrædderstilling (når kroppen tillader det), tager nogle dybe indåndinger og puster godt ud. Det gør at jeg er klar til udstrækning, og jeg får fokus på min vejrtrækning – der er vigtig for resten af øvelserne. 

Blodcirkulation

Ud over det, laver jeg for-overbøjning, rygrotation, gudinden, benene op ad væggen, rygmassage (for at løse min lænd op), Duen og afslutter med rygrotation igen for afrunding. De dage det er slemt med muskelsmerter / sammentrækninger i ballerne, så bruger jeg min pigbold op ad væggen. Når jeg har “gjort” hvad jeg kan for, at gøre kroppen mere smidig og ikke så stiv, så går jeg i seng igen med afslapningsmusik og laver mine vejrtrækningsøvelser for, at give kroppen ro.

Afslapningsmusik lærte jeg, at bruge dengang jeg gik ned med stress og den dag i dag, bruger jeg det hvert eneste nat til, at fortælle kroppen – nu går vi til ro! En af de bedste ting for mig, er ved afslapningsmusik er, at det overdøver min tanker eller får dem på afveje og det har jeg tit brug for.

Jeg bruger nogle forskellige app´, der er gratis med naturlyde ala fuglekvidre, vandfald, dog afhængig af hvilken humør jeg er i. I de gode perioder, kan jeg også bruge mit YouSee musik, der har panfløjte, klaver, og meget anden god afslapning eller nattetoner. 

Prøv dig frem! 

Det kan nemlig være en irritation hvis du/kroppen ikke er klar til, at modtage de skønne toner. Smag er forskelligt, så det for der virker for mig, kan være en pinsel i dine øre. 

Jeg håber du kan bruge lidt af mine øvelser, der kan kan gøre natten til nat og lade kroppen forstå, at dagen er der hvor der sker en masse. 

Med ønsket om en skøn dag fra mig til dig og husk du er mere end velkommen til at kommentere, dele eller like, det jeg lavet -og tak fordi at du læser med!

Hilsen-blog-livet-med-gigt-lisbeth

Følg mig på

Instagram – Facebook – Bloglovin

“Sidder du og tænker, det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om, eller har andre i glæde af et foredrag, så skriv til mig på mailen. Du kan også læse om mine andre foredrag og konsulentarbejde her

Kilde: 
Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet

Tak for din kommentar, jeg er altid glad for kommentar

0

Din varekurv