Stress og sygdom

For mange år siden gik jeg ned med flaget og fik konstateret kronisk stress. Det udløste nogle ret ubehagelig episoder i mit liv. Men samtidig lærde jeg også en masse af den.

Jeg fik mange gode råd og der var også, mange ikke så gode og nogen råd forstod jeg slet ikke…….. Især den obligatoriske med læg dig på briksen her og find et varmt sted i kroppen og fokuseret der….der står jeg af, det kunne jeg slet ikke med. Men jeg var heldig, at kende en, der kendte en og fik henvist en fantastisk erhvervs psykolog i Århus.

Jeg havde på et tidspunkt fået af vide at, jeg skulle gå lange ture, spise sundt (trods jeg ingen appetit havde overhovedet) og sørger for ikke at, sove midt på dagen, trods jeg ikke sov om natten. Alle super gode råd til en omlægning af mit liv, men bare ikke til min stress.

Jeg har selv lavet en lille liste, som jeg fik stykke sammen af de forskellige input som jeg fik psykologen og som jeg kunne mærke gjorde en forskel på mig. Jeg tror at, det er vigtigt at, man lytter efter sig selv og mærker godt efter, hvad der gør en forskel for DIG!

For mig var det ro, ro og atter ro…..!

Her får du mine råd til hvordan jeg taklet stressen og stadig gør:

1.    Beslut dig for virkelig at være sygemeldt også selv om du er i en arbejder i kort tid. (min fejl nr. 1). Du har mental syg ligesom en slags influenza, og du skal ikke rende rundt og lave alt muligt, når du har influenza.

2. Det er ikke nu, du skal gå i gang med noget som helst, eller færdiggøre noget.

3.   Se serier.
Du vil opleve, at du glemmer pludselig alt omkring dig. Hvilke betyder at, du ikke også kan tænke alle dine tanker (abesind) og det som holder kroppe i alarm, falder til ro.

4.   Ingen træning.

5.   Gå ture, hvis du har lyst. Lad være med at lave 5 planlagte ture om dagen, gå stille og rolige slentreture i naturen eller i et stille kvarter i området.

6.    Lav lette ting, som optager bevidstheden – det er ligegyldigt, hvad du laver, du skal bare have det rart.

7.    Sov så meget du kan, når du kan – også om eftermiddagen.

8.    Spis hvad du har lyst til og når du har lyst.

11.    Lær at sige nej, især til større sociale arrangementer i en periode.

STRESS

Hvad er stres – ja, som en erhvervs psykolog fortalte mig, så jeg forstod det. Var det når kroppen ikke kunne mere. Ren fysisk har kroppen over en længere periode fortalt dig at, der er noget galt og du har ikke lyttet…

IMG_5593

Den første reaktion hos en selv og ved andre var faktisk at, de ikke forstod det. For mig var det fordi at, det bundet ud i en arbejdes relateret stress. Hvordan kan du have arbejdes realiteter stress – du arbejder jo kun 13 timer om ugen (+det løse). Du kan da ikke have stress. Sørgeligt, men faktum er at, flok med en sygdom skal ikke stresses ret længe før, at det går den forkert vej.

Den dag i dag, har mange ikke forstået hvor slemt det var med mit stress, og det er heller ikke fordi at, de skal syntes det er synd for mig eller noget.

Men kampen og at nå ud til folk med noget, som har en stor end virkning på en selv, er blevet hårde og hårde. Om det er fordi vores samfund er bygget op på sig selv først også alle andre? Ja, det må vi hellere tage en anden gang, men der er helt sikkert sket en ændring og vi er blevet mere egoistisk samfund, som på nogen områder er rimeligt nok, men ikke på andre…

En læge fortalte mig faktisk, at jeg var kommet så langt ud, at jeg havde det ene ben i graven, fordi min krop var ved at sige stop! Det er ikke sjovt med flere diagnoser, men denne her kan være farlig, hvis man ikke tænker sig om.

I dag skal jeg op og anmelde min stress som arbejdsskade. Først 8 år senere er jeg personlig selv klar til at håndtere det – ikke så meget pga accepten af det. Men al det der skal ribbes op i igen fra en utrolig ubehagelig tid på et jobbet, hvor jeg blev udsat for ret meget chikane fra chefen selv.

Men det skal gøres, for jeg har men af stressen og det vil “måske” hjælpe at, jeg har gjort så meget jeg kunne også selv om det er 8 år efter skaden er sket.

Pas på jer selv derude – syg eller ikke syg – vi har kun et liv og det skulle gerne være dejligt, sjovt og oplevelsesrigt

Med ønsket om en dejlig dag fra mig til dig og du er mere end velkommen til at kommentere, dele eller like, det jeg lavet -og tak fordi at, du læser med!

kys-hilsen-livet-med-gigt

Følg mig på

 INSTAGRAMFACEBOOK

Follow my blog with Bloglovin

Tak for din kommentar

Start typing and press Enter to search

0

Din varekurv